Fremad Amagers tidligere forsvarsspiller Poul Mathiesen er afgået ved døden

Svend Mathiesen
23. juli 2024 kl. 17:00

Kære alle

Det er med stor sorg jeg skal informere jer om, at min tvillingbror, Poul Mathiasen, en af klubbens legender gennem tiden, er afgået ved døden på Amager Hospital – efter længere tids sygdom. Poul blev 76 år, har spillet hundredvis af kampe på Fremad Amagers divisionsionshold, var kåret som guldmedlem af Fremad Amager som han har været medlem af ca. 68 år og tillige medlem af klubbens hædersudvalg.

Som én blandt 6 ’aktuelt-spillende’ Fremad-spillere siden klubbens stiftelse i 1910, blev han udtaget direkte og debuterede på det danske fodboldlandshold for Fremad Amager.

Det skete i 1975 i kampen mod Rumænien i Bukarest. Senere fungerede han i en kortere periode som bl.a. cheftræner for Fremad Amager-

Poul var tidligere i karrieren på en mængde udvalgte DBU-/ KBU ungdomshold, skolelandshold etc. etc.

Mange vil huske Poul som en boldbegavet fighter og et spil, hvor han ikke var bange for at udfordre sin modspiller – ofte med lidt ’hasarderet’ tilbagelægninger – eller direkte på tværs af feltet -, men altid med overblik og kontrol over begivenhederne på banen. En af Pouls nok bedste kampe var i pokalfinalen mod Vejle i 1972 i Parken – hvor han (efter manges mening) nok burde være udnævnt til kampens bedste spiller.

En historisk pokalfinalekamp for Fremad Amager, hvor indtægterne gjorde det praktisk muligt, at erhverve og finansiere det nuværende klubhus på Sundbyvestervej.

Mange tak for din store og uselviske indsats, Poul -

Bisættelsen finder sted onsdag den 31/7- 2024 kl. 14:00 i Højdevangskirken.

Svend  Mathiasen